5/5 (3)

Fotoğraf çekerken hepimiz en iyi kamerayla en iyi pozlamayı yakalamaya çalışıyoruz. Aslında ne kadar doğru pozlama yaptığınız, ışığı ne kadar iyi ayarladığınıza bağlı. Hepimiz için en iyi poz farklı bir ışıkla, daha aydınlık ya da daha karanlık olsa da yine tamamen ışığa bağlı olarak iyi oluyor.

Işığı yakalamanın ilk adımı ise ışığı görebilmek, fotoğraflamak istediğiniz objede istediğiniz ışığa karar vermektir. Fotoğrafçılığın aslında bir objeyi değil o objeye düşen ve ondan yansıyan ışığı yakalamak olduğunu da düşündüğümüzde ışık olmazsa fotoğraf da olmaz diyebiliriz.

Yaratıcı fotoğrafçılar olarak sadece ışığı değil gölgeleri de aşağıdaki püf noktaları ile aklınızda bulundurmalıyız.

  • Işık aydınlatır, gölge tanımlar.
  • Gölgeler fotoğrafa derinlik hissi kadar.
  • Gölgeler fotoğrafın ruhudur.
  • Gölgeler arkadaşınızdır.

Gelişmiş dijital kameralarımız artık bizi doğru ışık için uyarıyor ve biz de onları dinlemeliyiz ama yeterli değil. Işıkla ve gölgelerle ilgili bilmeniz gerekenleri bu yazıda topladık.

KONTRAST

Fotoğrafın en önemli teknik elemanı kontrasttır. Teknik çünkü, fotoğrafın taşıdığı duygular da eşit derecede önemlidir. Kontrastı Photoshop ve Lightroom gibi programlarla bir noktaya kadar kontrol edebiliriz ama daha iyi bir çekim her zaman işimizi kolaylaştırır.

9cc264fb8c806fd1a212c474ff997454_XL

Yandaki fotoğraf kontrasta güzel bir örnek oluşturuyor. Işıklı ve gölge alanlar arasındaki büyük fark dikkat çekici. Kontrastın sağladığı etkiyi görmeliyiz çünkü genelde parlak sahnelerde fazla pozlama yapıp kontrast elde etmekten kaçınıyoruz. Yandaki fotoğrafın çok küçük bir kısmında -modelin yüzünde- yer alan fazla pozlama ile sağlanan ışık patlaması kontrasta katkı sağlıyor.

KONTRASTI AYARLAMA

Fotoğraf makinesinin kontrasını ayarlarken AV veya Tv(S) modlarında çalışırken pozlamanızı kontrol ederek fazla pozlama ile çekim yapın ama fotoğrafın ön izlemesinde yanıp sönen ışık patlaması olmamasına dikkat edin. Fotoğraftaki koyu bölgeler makinenin ışık ölçerini yanıltarak sahnenin daha karanlık algılanmasına neden olur. Fazla pozlama ile küçük bölgelerde aydınlık vurgu alanları oluşturabilirsiniz.

IŞIĞIN YÖNÜ

Işığın yönünü görebilmek gölgelerin nereye hangi derinlikte düşeceğini anlattığı için oldukça önemlidir. Hatta daha da önemlisi fotoğrafta en parlak alanları da ışığın yönü gösterir. Işığın yönünü bilmek sahnede aydınlık ve gölgeli olmasını istediğiniz alanları buna göre doğru konumlandırmanızı sağlar. Pozlamayı da bu aydınlık alanlara göre yaparak doğru fotoğrafa ulaşabilirsiniz. Rick Sammon tarafından çekilen panaroma fotoğrafta ışığın yandan gelerek yaptığı gölgeleri görebilirsiniz.

isigin-yonu-2Önden ışıklandırılmış bir obje ile çalışmak ise yandan ışıklandırılan karelere göre daha kolaydır ancak aynı dramatik etkiyi yaratmaz. Arka ışıklandırma ile çekilmiş fotoğraflar ise silüet oluşturarak oldukça estetik fotoğraf çekmenizi sağlar. Yandaki kutup ayısı da arkadan aydınlatma ile çekilmiş fotoğraflara örnektir.

Böyle bir fotoğrafın anahtarı fazla pozlamada ışık patlamalarını en az miktarda tutmaktır. Pozlama telafisi değerini en düşük değere getirmek de size yardımcı olacaktır.

  IŞIĞIN NİTELİĞİ

isik-kalitesi

Yukarıdaki iki fotoğraf, ışığın niteliğini gözler önüne seriyor. İlk fotoğraf gün doğumundan yarım saat kadar önce ışığın az ve yumuşak olduğu durumda çekilmiştir. İkinci fotoğraf ise gün doğumundan hemen sonra sert bir ışıkla oluşmuştur. Siz de sahnenizin nasıl bir etkiyle oluşmasını istiyorsanız ona göre daha sert ya da daha hafif bir ışık seçebilirsiniz.

Yazıyı beğendiniz mi?